Aanbod

De mogelijkheden - Een beknopt overzicht

Onder dit overzicht wordt ons aanbod gedetailleerder uitgelicht!

Vervangend lesprogramma

Bij ziekte of absentie van de dienstdoende docent, biedt ‘Beroep in de Groep’ scholen de mogelijkheid om die dag(en) over te laten nemen door een vervangende leerkracht.

Om scholen te ontzorgen, faciliteren wij de vervangende leerkrachten zelf. De door ‘Beroep in de Groep’ gefaciliteerde docenten zijn bevoegd om les te geven op de basisschool of zijn bezig met het afronden van een PABO studie (leerjaar 4).

Onze lessen zijn gemaakt om een volledige schooldag mee te kunnen vervangen. Zo leren de leerlingen tijdens de absentie van hun eigen docent alsnog nuttige informatie op school.

Onze beroepslessen zijn op maat gemaakt, in samenwerking met experts uit het desbetreffende werkveld, waarbij rekening wordt gehouden met de vaardigheden die de leerlingen in hun leerjaar moeten kunnen beheersen. 

Alle opdrachten zijn interactief vormgegeven, waarbij de nadruk wordt gelegd op de 21e eeuwse vaardigheden en relevante SLO kerndoelen. Samenwerken speelt in elke les een belangrijke rol.

Thematraject

In 5 lessen, verspreid over 5 weken (of meer), leren de leerlingen alle ins en outs van een vooraf gekozen beroepssector. De afsluitende vijfde les bestaat uit een allesomvattende projectles over de beroepssector. 

De lessen worden, aan de hand van het door ‘Beroep in de Groep’ geleverde lesmateriaal, gegeven door de leerkracht van de desbetreffende groep. De docent kiest zelf op welke dag(en) de les wordt gegeven.

De leerlingen zijn in totaal 1,5 tot 2 uur per week bezig met de lessen, inclusief de klassikale terugkoppeling. Hierdoor heeft de docent slechts een halve ochtend of middag nodig om de les te kunnen geven.

‘Beroep in de Groep’ levert het benodigde lesmateriaal op voorhand aan, inclusief een uitgebreide leshandleiding. Hierdoor heeft de dienstdoende docent weinig voorbereidingstijd nodig om de les te kunnen geven. Het lesmateriaal bestaat uit een aantal korte filmfragmenten, werkboekjes en eventuele andere lesbenodigdheden.

Alle opdrachten zijn interactief vormgegeven, waarbij de nadruk wordt gelegd op de 21e eeuwse vaardigheden en relevante SLO kerndoelen. Samenwerken speelt in elke les een belangrijke rol.

Themaweek

In één week leren de leerlingen alle ins en outs van een vooraf gekozen beroepssector. Afsluitend wordt er op vrijdag een allesomvattende projectles gegeven over de sector.

De lessen worden tijdens de themaweek, aan de hand van het door ‘Beroep in de Groep’ geleverde lesmateriaal, gegeven door de leerkracht van de desbetreffende groep.

De lessen duren in totaal 1,5 tot 2 uur per dag, inclusief de klassikale terugkoppeling. Hierdoor heeft de docent slechts een halve ochtend of middag nodig om de les te kunnen geven.

‘Beroep in de Groep’ levert het benodigde lesmateriaal op voorhand aan, inclusief een uitgebreide leshandleiding. Hierdoor heeft de dienstdoende docent weinig voorbereidingstijd nodig om de les te kunnen geven. Het lesmateriaal bestaat uit een aantal korte filmfragmenten, werkboekjes en eventuele andere lesbenodigdheden.

Alle opdrachten zijn interactief vormgegeven, waarbij de nadruk wordt gelegd op de 21e eeuwse vaardigheden en relevante SLO kerndoelen. Samenwerken speelt in elke les een belangrijke rol.

Dagopvulling - Vervangende docent bij uitval van een leerkracht

Wanneer een leerkracht wegens ziekte of andere redenen absent is, is dat natuurlijk heel vervelend. Wij van Beroep in de Groep bieden hiervoor een oplossing. Als u kiest voor onze dagopvulling, komt een bevoegd docent of pabostudent (4e jaars) een dag langs om les te geven. Tijdens deze dag geven onze docenten op maat gemaakte lessen die gebaseerd zijn op onze beroepspakketten. Deze lessen kunnen uit één van onze pakketten zijn, maar kunnen ook een samenstelling zijn van meerdere lessen uit verschillende beroepspakketten. Leerlingen hoeven zodoende niet thuis te zitten en krijgen daarnaast interactieve lessen voorgeschoteld die meerwaarde hebben voor hun verdere schoolse ontwikkeling!

Thematraject - Beroepslessen verspreid over enkele weken

Voor veel scholen is het aanbieden van een themaweek, waarin leerlingen een week lang elke dag les krijgen over een beroep, moeilijk in te plannen. Gelukkig denken wij graag met scholen mee en hebben we daar een oplossing voor gevonden. Met ons thematraject bieden wij scholen namelijk de mogelijkheid om de beroepslessen te verspreiden over meerdere weken. Scholen kunnen zelf bepalen of zij het traject in 5 of meer weken willen volgen. Ook kan u er natuurlijk voor kiezen om de beroepslessen te verspreiden over 2 of 3 weken, door in elke week bijvoorbeeld een tweetal lessen te behandelen.

Themaweken - Alles over een beroepssector in één week!

De themaweken van ‘Beroep in de Groep’ zijn een geweldige manier om leerlingen in een week tijd kennis te laten maken met een beroepssector. Uw onderwijsinstelling kiest zelf over welke beroepssector de leerlingen les krijgen. Tijdens de themaweek worden de leerlingen uitgedaagd om verschillende opdrachten uit te voeren die zijn gekoppeld aan een specifiek beroep. Hierbij is het erg belangrijk dat zij samenwerken, om met elkaar tot een oplossing te komen voor de probleemstellingen uit de opdracht.

Onze pakketten

Voor de dagopvulling is het mogelijk om verschillende beroepen uit verschillende pakketten te kiezen. Hierbij vervalt de overkoepelende projectles. De leerlingen krijgen dan op één dag les over 3 à 4 door uw onderwijsinstelling gekozen beroepen, waardoor de kans groter is dat meer leerlingen les krijgen over een beroep dat past bij hun interessegebied.

Creatief Pakket

Het creatieve pakket bevat 4 verschillende beroepen die alle facetten van de creatieve industrie bestrijken.

Tijdens de projectles gaan de leerlingen een reclameposter met een pakkende (rijmende) tagline schetsen en ontwerpen. Hierbij wordt de kennis die in de 4 beroepslessen is geleerd in de praktijk toegepast.

Commercieel Pakket

In het commercieel pakket leren de leerlingen meer over verschillende beroepen waarin geld een belangrijke rol speelt. Ook maken de leerlingen kennis met fenomeen 'belasting'.

Als afsluitende projectles beginnen de leerlingen een eigen fictief bedrijf, waarbij ze rekening moeten houden met geldstromen, het vinden van een kantoorruimte, verkoopbare producten en/of diensten en de waardebepaling van deze producten/diensten.

Mensenpakket

Het 'Mensenpakket' omvat verschillende beroepen waarin met mensen wordt gewerkt. De leerlingen leren bijvoorbeeld hoe mensen in de gehandicaptenzorg te werk gaan. Ook leren zij tijdens de les 'Psycholoog' meer over hoe het brein werkt.

Tijdens de projectles gebruiken de leerlingen hun nieuwe 'people skills' om als loopbaanbegeleider verschillende casussen op te lossen.

Veiligheidspakket

Bij het veiligheidspakket leren de leerlingen hoe de veiligheid op verschillende niveaus wordt bewaard. Van veilig houden van een schoolgebouw tot veiligheid binnen en buiten Nederland, alles komt voorbij.

In de projectles gaan de kinderen aan de slag met een digitale escape room, waarbij ze de tijdens de beroepslessen aangeleerde skills moeten toepassen om een gevaarlijke situatie op te lossen.

Sport en gezondheidspakket

Tijdens de lessen uit het 'Sport en Gezondheidspakket' gaan de leerlingen aan de slag met de werking van het menselijk lichaam. Ze leren meer over voeding, de werking van spieren en hoe je je lichaam gezond houdt.

Tijdens de projectles gaan de leerlingen een gymles* samenstellen, waarbij ze hun vers aangeleerde kennis over sport en voeding moeten toepassen.

Het zou natuurlijk leuk zijn als één van de gemaakte gymlessen daadwerkelijk wordt gegeven!

Techniekpakket

In het 'Techniekpakket' komen verschillende technische beroepen terug, waarbij het ontwerpen en maken van constructies en producten centraal staat.

In de projectles gaan de leerlingen aan de slag met het ontwerpen van een brug. Hierbij moeten zij rekening houden met maten, verhoudingen en materiaalgebruik, want ze gaan de brug in de vorm van een maquette daadwerkelijk maken!

Stel uw vraag!