Waarom dit concept?
Wij van ‘Beroep in de groep’ vinden het belangrijk dat kinderen vroegtijdig kennis maken met de hedendaagse beroepen. We willen kinderen inspireren, verschillende vaardigheden aanleren en een koppeling maken tussen beroepen en het huidige onderwijs. Dit geven we vorm door workshops te organiseren over beroepen voor kinderen van 8 tot 12 jaar oud. Behalve dat we een leuke en rijke leersituatie voor de kinderen willen creëren, is dit voor mensen uit het beroepsleven een leuke manier om hun passie te delen. Met onze workshops, tijdens of na schooltijd gegeven, willen wij de volgende problemen oplossen.
Probleem 1: Te weinig betekenis in het onderwijs
Leerlingen vinden het moeilijk om te bevatten waarom zij bepaalde schoolvakken eigenlijk krijgen. Vooral bij schoolvakken die door leerlingen worden gezien als ‘saai’, vragen leerlingen zich soms hardop af wat het nut is van zo’n vak. Het is volgens een artikel van Trouw (2016) zelfs zo dat het Nederlandse onderwijsstelsel binnen Europa al jarenlang bekend staat om het aantal ongemotiveerde en ongedisciplineerde leerlingen. De Inspectie van het Onderwijs concludeerde in 2023 zelfs dat het niveau onder leerlingen met betrekking tot de basisvaardigheden veel te laag ligt. Het geven van betekenis aan het basisonderwijs, waarbij activerende en afwisselende werkvormen de betrokkenheid van leerlingen vergroten, is daarom erg essentieel. “Leerlingen noemen in het verlengde van een goede uitleg ook regelmatig dat afwisselende en leuke werkvormen bij het oefenen bijdragen aan leren. Het bevordert de motivatie en leidt ertoe dat ze betrokken zijn en actief meedoen.” (Onderwijsinspectie, 2023).
Probleem 2: Het kiezen van een richting is moeilijk
Tegenwoordig heb je steeds meer beroepen en vakgebieden. Wanneer je rond je 14e á 15e levensjaar een vakkenpakket moet kiezen, is dit voor sommige leerlingen moeilijk. Vaak weten jongeren nog helemaal niet wat ze willen worden; laat staan welke beroepen er allemaal zijn. Ook na de middelbare schooltijd zie je het probleem terug. Volgens Onderwijskennis (2021) valt er jaarlijks gemiddeld bijna één op de drie eerstejaarsstudenten op het hbo en wo af. De grootste reden hiervoor is een verkeerde studiekeuze. Dit probleem wordt in het onderwijs echter (nog) niet serieus genoeg genomen, vinden wij. Ook al zijn er aantoonbare correlaties tussen het algehele welzijn van jongeren en het maken van (verkeerde) carrièrekeuzes, zijn er te weinig tools die leerlingen op jonge leeftijd al kunnen helpen met het creëren van een duidelijker beeld over hun toekomst.
Zo maken onze workshops het basisonderwijs betekenisvol!
Voor kinderen kan het soms best lastig zijn om te begrijpen waarom bepaalde schoolvakken bestaan. Als je vertelt dat deze vakken in de toekomst in je beroep kunnen terugkomen, zullen zij dit maar van hun docent aan moeten nemen. Leren rekenen met geld of het schrijven van een mail is voor een kind begrijpelijk, maar het nut van andere schoolvakken is minder voor de hand liggend. Wij koppelen deze schoolvakken, aan de hand van de voor het onderwijs belangrijke kerndoelen, aan onze workshops. Door aan het eind van de workshop stil te staan bij welke vakken er (ongemerkt) zijn behandeld, schetsen wij een beeld hoe het huidige onderwijs in de toekomst terugkomt en waarom deze vakken zo belangrijk zijn.
Bij de workshop ‘technisch tekenaar’ worden de vakken bijvoorbeeld op de volgende manier verwerkt:*
Taal
Het verkrijgen en verwerken van informatie uit de mail in hun ontwerp en het presenteren van hun uiteindelijke eindproduct.
Rekenen
Werken met maten, waaronder het berekenen van diameters en oppervlaktes en het tekenen op schaal. Eventueel het gebruik van de rekenmachine.
Kunstzinnige vorming
Ontwerpen van een speeltoestel, rekening houdend met vormgeving en haalbaarheid. Het reflecteren op elkaars product.
*Bij het beroep technisch tekenaar komen ook vakken als techniek en spelling terug. Bovenstaande vakken zijn echter explicieter aanwezig.
Door kinderen te helpen een richting te vinden die bij hen past, geven we ze ook een doel om samen naar toe te werken. Met elkaar werken en van elkaar leren, zogenaamde coöperatieve werkvormen, zijn namelijk essentiële onderdelen van een succesvolle leerervaring en persoonlijke ontwikkeling (Onderwijsinspectie, 2023). Actief bezig zijn er verder voor dat deze informatie veel beter blijft hangen. Onze workshops maken op deze manier het onderwijs dus betekenisvoller en stimuleren we de motivatie om te leren!
Onze workshops als naschoolse activiteit
Onder dit overzicht wordt ons aanbod gedetailleerder uitgelicht!
Regiogebonden workshops
Voor kinderen is een connectie met hun regio erg belangrijk. Daarom zorgen wij ervoor dat onze workshops door mensen uit de regio van uw instelling worden gegeven.
Om uw instelling te ontzorgen, faciliteren wij de gevers van de workshops zelf. Hiervoor maken we graag gebruik van uw netwerk, om enthousiaste mensen te vinden die iets over hun beroep willen komen vertellen.
Onze workshops worden op maat gemaakt, in samenwerking met experts uit het desbetreffende werkveld. Wij gebruiken in sommige gevallen een bestaande workshop als basis en zetten die om naar een passende en regiogebonden variant.
Onze workshops zijn gemaakt om als buitenschoolse activiteit te kunnen dienen. De workshops duren dus ongeveer 1,5 tot 2 uur, zodat de kinderen op tijd thuis zijn voor het avondeten.
Alle opdrachten in de workshops zijn interactief vormgegeven, zodat het voor de kinderen leuk is om deze te volgen. Wij proberen slechts 10% van de workshop te besteden aan het vertellen van informatie. Daarna loopt de gever van de workshop door het lokaal/de ruimte om extra informatie te geven.
Live workshop
Wij sturen een beroepsexperts uit ons netwerk langs om een workshop te geven over zijn/haar beroep.
Het eventuele materiaal wordt door ons en/of het bedrijf van de gever van de workshop geregeld.
Onze workshops zijn door ons op maat gemaakt, in samenwerking met experts uit het desbetreffende werkveld. Wij gebruiken onze expertise in het ontwikkelen van workshops en de expertise van de expert om tot een leuke en interactieve workshop te komen.
Onze workshops zijn gemaakt om als buitenschoolse activiteit te kunnen dienen. De workshops duren dus ongeveer 1,5 tot 2 uur, zodat de kinderen op tijd thuis zijn voor het avondeten.
Alle opdrachten in de workshops zijn interactief vormgegeven, zodat het voor de kinderen leuk is om deze te volgen. Wij proberen slechts 10% van de workshop te besteden aan het vertellen van informatie. Daarna loopt de gever van de workshop door het lokaal/de ruimte om extra informatie te geven.
Digitale workshop
De kinderen krijgen een aantal leuke fragmenten te zien, waarin een expert vertelt over zijn/haar beroep. Aan de hand van deze fragmenten gaan ze aan de slag met een interactieve praktijkopdracht.
Het eventuele materiaal wordt door ons en/of het bedrijf van de gever van de workshop geregeld.
Onze workshops zijn door ons op maat gemaakt, in samenwerking met experts uit het desbetreffende werkveld. Wij gebruiken onze expertise in het ontwikkelen van workshops en de expertise van de expert om tot een leuke en interactieve workshop te komen.
Onze workshops zijn gemaakt om als buitenschoolse activiteit te kunnen dienen. De workshops duren dus ongeveer 1,5 tot 2 uur, zodat de kinderen op tijd thuis zijn voor het avondeten.
Alle opdrachten in de workshops zijn interactief vormgegeven, zodat het voor de kinderen leuk is om deze te volgen. Wij proberen slechts 10% van de workshop te besteden aan het vertellen van informatie. Daarna loopt de gever van de workshop door het lokaal/de ruimte om extra informatie te geven.
Onze workshops op school
Onder dit overzicht wordt ons aanbod gedetailleerder uitgelicht!
Vervangend lesprogramma
Bij ziekte of absentie van de dienstdoende docent, biedt ‘Beroep in de Groep’ scholen de mogelijkheid om die dag(en) over te laten nemen door een vervangende leerkracht.
Om scholen te ontzorgen, faciliteren wij de vervangende leerkrachten zelf. De door ‘Beroep in de Groep’ gefaciliteerde docenten zijn bevoegd om les te geven op de basisschool of zijn bezig met het afronden van een PABO studie (leerjaar 4).
Onze lessen zijn gemaakt om een volledige schooldag mee te kunnen vervangen. Zo leren de leerlingen tijdens de absentie van hun eigen docent alsnog nuttige informatie op school.
Onze beroepslessen zijn op maat gemaakt, in samenwerking met experts uit het desbetreffende werkveld, waarbij rekening wordt gehouden met de vaardigheden die de leerlingen in hun leerjaar moeten kunnen beheersen.
Alle opdrachten zijn interactief vormgegeven, waarbij de nadruk wordt gelegd op de 21e eeuwse vaardigheden en relevante SLO kerndoelen. Samenwerken speelt in elke les een belangrijke rol.
Ontdekkingstraject
In 5 lessen, verspreid over 5 weken (of meer), leren de kinderen alle ins en outs van een aantal beroepen. Deze beroepen kunnen de kinderen vooraf bijvoorbeeld samen met hun docent uitkiezen.
De lessen worden, aan de hand van het door ‘Beroep in de Groep’ geleverde lesmateriaal, gegeven door de leerkracht van de desbetreffende groep. De docent kiest zelf op welke dag(en) de les wordt gegeven.
De leerlingen zijn in totaal 1,5 tot 2 uur per week bezig met de lessen, inclusief de klassikale terugkoppeling. Hierdoor heeft de docent slechts een halve ochtend of middag nodig om de les te kunnen geven.
‘Beroep in de Groep’ levert het benodigde lesmateriaal op voorhand aan, inclusief een uitgebreide leshandleiding. Hierdoor heeft de dienstdoende docent weinig voorbereidingstijd nodig om de les te kunnen geven. Het lesmateriaal bestaat uit een aantal korte filmfragmenten, werkboekjes en eventuele andere lesbenodigdheden.
Alle opdrachten zijn interactief vormgegeven, waarbij de nadruk wordt gelegd op de 21e eeuwse vaardigheden en relevante SLO kerndoelen. Samenwerken speelt in elke les een belangrijke rol.
Beroepenweek
In één week leren de kinderen alle ins en outs van een aantal vooraf gekozen beroepen. De beroepenweek is bijvoorbeeld interessant voor scholen die hun groep 8 leerlingen in de weken na de CITO toetsen nog iets extra’s willen meegeven.
De lessen worden tijdens de themaweek, aan de hand van het door ‘Beroep in de Groep’ geleverde lesmateriaal, gegeven door de leerkracht van de desbetreffende groep.
De lessen duren in totaal 1,5 tot 2 uur per dag, inclusief de klassikale terugkoppeling. Hierdoor heeft de docent slechts een halve ochtend of middag nodig om de les te kunnen geven.
‘Beroep in de Groep’ levert het benodigde lesmateriaal op voorhand aan, inclusief een uitgebreide leshandleiding. Hierdoor heeft de dienstdoende docent weinig voorbereidingstijd nodig om de les te kunnen geven. Het lesmateriaal bestaat uit een aantal korte filmfragmenten, werkboekjes en eventuele andere lesbenodigdheden.
Alle opdrachten zijn interactief vormgegeven, waarbij de nadruk wordt gelegd op de 21e eeuwse vaardigheden en relevante SLO kerndoelen. Samenwerken speelt in elke les een belangrijke rol.
De opzet - Passende oplossingen voor uw situatie!
Wij bieden onze workshops dus op verschillende manieren aan. Hierbij kijken we altijd naar de individuele situatie van uw buitenschoolse- of onderwijsinstelling. Onze flexibele werkwijze zorgt ervoor dat we voor iedere instelling een passende oplossing kunnen bedenken.
Het doel van onze workshops is uiteraard voor iedere toepassing hetzelfde. De kinderen krijgen een leuke workshop voorgeschoteld, waarin ze meer leren over het uitoefenen van een bepaald beroep. In iedere workshop ligt de nadruk op het belang van iets doen wat je leuk vindt. Ook bieden wij kinderen de tools om na een workshop zelf op zoek te gaan naar een beroep of beroepssector die past bij hun interesses en talenten.
Lees hieronder hoe wij onze workshops kunnen aanbieden aan de hand van de specifieke situatie van uw buitenschoolse- of onderwijsinstelling!
Binding met de regio aan de hand van onze regiogebonden workshops
Veel scholen kampen met ernstige tekorten in hun docententeam. Hiervoor zijn vaak alleen oplossingen beschikbaar die voor uw onderwijsinstelling wellicht halfslachtig aanvoelen. Wij bieden uitkomst voor scholen die kampen met (tijdelijke) leerkracht tekorten. Dit doen we door op maat gemaakte lessen aan te bieden, die gebaseerd zijn op onze beroepspakketten, die in één schooldag gegeven kunnen worden. Wij sturen één van onze bevoegde docenten of 4e jaars pabostudenten langs om deze lessen als gastdocent te geven. Voor docenten is dit een leuke manier om eens op een andere wijze les te geven. Voor studenten is dit natuurlijk een geweldige manier om les te kunnen geven aan een schoolklas en zodoende extra ervaring op te doen.
Thematraject / themaweek
Gedurende het thematraject, die in een week tijd of binnen een aantal weken wordt afgewerkt, zullen er beroepslessen van ongeveer 1,5 uur per les worden gegeven. Elke les zal er één beroep worden behandeld. De laatste les is een allesomvattende projectles over de behandelde beroepen van de afgelopen periode. Per les zullen de beroepen binnen een door de onderwijsinstelling gekozen beroepssector vallen. De lessen bestaan uit een combinatie van online opgenomen lessen van mensen uit het beroepsleven en de begeleiding van de les door de leerkracht zelf. De leerkracht ontvangt van ons een handleiding en de nodige bijbehorende lesmaterialen. In de onderstaande tabel is een voorbeeld van een thematraject schematisch weergeven.
Voorbeeldrooster gebaseerd op ons 'Techniek Pakket'
Les Architect
Een echte architect vertelt in verschillende filmfragmenten meer over wat zijn werkzaamheden zijn. De leerlingen gaan aan de slag met het ontwerpen van een huis die ze in vorm van een maquette mogen realiseren.
Les Timmerman
Aan de hand van een aantal videofragmenten laat timmerman Ralf zien wat zijn dagelijkse werkzaamheden in het werkveld zijn. De kinderen worden hierna zelf aan het werk gezet met een timmerproject.
Les Technisch Tekenaar
In een aantal videofragmenten legt technisch tekenaar Luuk uit hoe zijn beroep in de praktijk wordt uitgevoerd. Hierna krijgen de kinderen de opdracht om zelf een technische tekening te maken.
Les Calculator Bouw
Een calculator uit de bouwsector vertelt de kinderen in een aantal filmpjes hoe zijn/haar werk eruit ziet. De kinderen krijgen hierna de opdracht om een ingewikkeld vraagstuk op te lossen voor de calculator.
Projectles Pakket Techniek
De burgermeester van Bruggendam heeft een groot probleem! Hij wil een nieuwe brug laten bouwen, maar het technische team van zijn gemeente is niet beschikbaar. De kinderen gaan alles wat ze deze week hebben geleerd in de praktijk toepassen door een tekening van een brug te ontwerpen en deze op schaal te bouwen voor de burgermeester.
Didactiek en leerlijnen
Deze workshops zijn didactisch onderbouwd en er is gekeken naar hoe we doelen vanuit de leerlijnen in verschillende onderwerpen kunnen integreren en zo verschillende vakken in samenhang met het onderwerp aan te bieden (vakoverstijgend).
Volgens Gresnigt en Slangen (2015, p.32) benaderen kinderen de werkelijkheid niet als een schoolvak, maar zoeken ze naar antwoorden en creëren ze oplossingen voor hun vraagstukken.
Volgens Pijls en Wilschut (2018, p.62) zullen leerlingen door kennis te verbinden met reële omgevingen zoals ze in de wereld buiten school bestaan, in staat worden gesteld de zin en betekenis van leren in te zien en hun kennis ook te gebruiken en toe te passen. Bij de meeste lessen zullen we de didactiek van onderzoeken en ontwerpend leren als basis nemen.
Volgens Van der Wegen (2018) is onderzoekend en ontwerpend leren een methodiek waarbij aandacht wordt besteed aan vakoverstijgende vaardigheden (inclusief rekenen en taal) en leerlingen interactief kennis verwerven. Bij elk beroep zoeken we naar iets wat onderzocht of ontworpen kan worden.
Volgens Van Keulen en Oosterheert (2016, p.33) gebruiken kinderen graag hun zintuigen op een directe manier om de wereld waar te nemen, te verkennen en te begrijpen. We proberen daarom tijdens de lessen hier aan tegemoet te komen door middel van onderzoeken en ontwerpen.
Wij gebruiken deze werkwijze als leidraad in onze beroepslessen, waarbij we de vrijheid behouden om de lessen passend te maken binnen de visie van ‘Beroep in de Groep’.
Bron: SLO
Contact
Wilt u onze lessen in het klaslokaal gebruiken? of bent u benieuwd naar de mogelijkheden omtrent thematrajecten en lespakketten? Neem dan contact met ons op via onderstaand copntactformulier. U kunt ons ook direct bereiken op info@beroepindegroep.nl of via 06 404 737 02 / 06 311 952 57